De NS zorgt met zijn nieuwe dienstregeling voor 2025 dat er meer treinen tussen Schiphol, station Lelylaan en Centraal Station gaan rijden.
De zogenaamde ‘Airport Sprinter’ gaat rijden vanwege aankomende werkzaamheden op CS. Ook wil de NS de bereikbaarheid van Bijlmer Arena verbeteren.
Amsterdam CS wordt de komende jaren een grote bouwput. Door de werkzaamheden zullen steeds een aantal perrons niet beschikbaar zijn. Nu is dat rond perron 1 en 2, maar dat verschuift langzaam naar de IJ-kant van het station. Om toch te zorgen dat Schiphol en Hoofddorp goed bereikbaar blijven vanaf CS introduceert de NS de ‘Airport Sprinter’.
De Airport Sprinter moet iedere 7,5 minuut gaan rijden tussen CS, Schiphol en Hoofddorp. Deze trein komt ook langs Station Lelylaan.
Met de nieuwe dienstregeling wil de NS ook de bereikbaarheid van station Bijlmer Arena verbeteren. De zogenoemde ‘tienminutentrein’, die om de tien minuten vertrekt, tussen Schiphol en Arnhem moet van maandag tot en met donderdag de hele dag gaan rijden, nu is dat nog niet het geval. De trein komt onder andere langs Bijlmer Arena en Utrecht Centraal, de trein vanaf Schiphol naar Rotterdam blijft ook de gehele dag rijden. Het station in Zuidoost moet daardoor voor een groot gedeelte van het land veel beter te bereiken zijn.
De NS heeft ook plannen om de hogesnelheidslijn – tussen Breda, Rotterdam, Schiphol Airport en CS – niet meer te laten stoppen bij Centraal. De trein doet dat nu nog wel, maar dat gaat straks station Zuid worden. In de toekomst wil NS deze treinen namelijk door laten rijden naar Groningen of Leeuwarden. De trein richting België verplaatst daardoor straks naar Amsterdam-Zuid.